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Stopover in Perfumes #1: The Middle Kingdom

As is often the case our journey begins on the lands of the Middle Kingdom. The delicate notes of Mandarine-Mandarin capture the essence of the myths of Imperial China. Pushing the crimson gates of the Forbidden City, Serge Lutens tells us the fragrant story of the Emperor. All the accuracy of a refined tangerine note, dressed in a candied peel surprised by the intense accord of a smoked Lampsang Souchong black tea. A discreet appearance scent that reveals all its complexity while being contemplated, such as a traditional embroidered silk gown.

The discoveries continue, on the gentle hills of the south of the country, in the heart of the tea plantations. After being dazzled by a bright green jade landscape, where only the pointed hats of the pickers color the horizon; The pour un Ete invites us to a refreshing break in a tea house, those places symbolizing exchange and entertainment. L’Artisan Parfumeur offers a fragrance with the finesse and freshness of a porcelain teapot. Some green tea leaves, the sweetness of jasmine flowers combined with the brilliance of the Hesperides to appreciate all the art of a zhong offered during a traditional tea ceremony.

In the autumn air of the neighboring province, fleets an exquisite velvety fruit scent. Symbols of love and romance, small osmanthus flowers perfume the atmosphere of their silky apricot peachy scent. For centuries poets, painters and all aesthetes considered Guilin area (literally meaning osmanthus forest) as a model of perfection. Osmanthe Yunnan captures the bucolic spirit and harmony of this landscape like a China ink calligraphy. By a pure game of contrasts and stylistic effects, Hermes unites the velvety notes of osmanthus, freesia and apricot, combined with the simplicity of a single accord of Yunnan black tea. Finally, as the supreme economy of brush lines, the perfume signs a vanilla background evolving towards suede effect and honey notes, specific to the emblem flower. A composition that transports us into a vaporous atmosphere where the décor transparency transcribes the harmony of a symbolic flower with the values of an entire country. Jean-Claude Ellena then explained that, “The floating osmanthus scent that we smelled is throughout the China that we breathe.”

Extract from the Chronicles of Christa, written for Osmoz.fr


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ESCALE EN PARFUMS N°1: L’EMPIRE DU MILIEU

Comme souvent, c’est sur les terres de l’Empire du Milieu que commence notre voyage. Les délicates notes de Mandarine-Mandarin capturent l’essence des mythes de la Chine Impériale. En poussant les portes carminées de la Cité Interdite, Serge Lutens nous raconte ici l’histoire parfumée de la favorite de l’Empereur. Toute la justesse d’une note mandarine épurée, habillée d’une écorce confite surprise par l’accord soutenu d’un thé noir fumé Lampsang Souchong. Une senteur d’apparence discrète qui révèle toute sa complexité à mesure d’être contemplée, telle une traditionnelle robe de soie brodée.

Les découvertes se poursuivent, sur les douces hauteurs du sud du pays, au cœur des plantations de thé. Après s’être éblouis d’un éclatant paysage vert jade, où seuls les chapeaux pointus des cueilleuses colorent l’horizon; Thé pour un Été nous invite à une halte rafraîchissante dans une maison de thé, ces lieux symbolisant l’échange et le divertissement. L’Artisan Parfumeur offre ici une fragrance à la finesse et à la fraîcheur d’une théière en porcelaine. Quelques feuilles de thé vert, la suavité des fleurs de jasmin associées à l’éclat des hespérides pour apprécier tout l’art d’un zhong offert lors d’une traditionnelle cérémonie du thé.

Dans l’air automnal de la province voisine flotte une exquise senteur de fruit velouté. Symboles d’amour et de romantisme, les petites fleurs d’osmanthus embaument l’atmosphère de leur soyeuse senteur pêche abricotée. Durant des siècles les poètes, les peintres et tous les esthètes ont considéré les environs de Guilin (signifiant littéralement la forêt d’osmanthus) comme un modèle de perfection. Osmanthe Yunnan capture l’esprit bucolique et l’harmonie de ce paysage à la manière d’une calligraphie à l’encre de Chine. Par un pur jeu de contrastes et d’effets de style, Hermès unit les notes veloutées de l’osmanthus, du freesia et de l’abricot, associées à la simplicité d’un accord unique de thé noir Yunnan. Enfin, telle la suprême économie des traits de pinceau, le parfum signe un fond vanillé évoluant vers des notes à l’effet daim et miel, propres à la fleur emblème. Une composition qui nous transporte dans une atmosphère vaporeuse où la transparence du décor retranscrit l’harmonie d’une fleur symbolique et les valeurs de tout un pays. Jean Claude Ellena racontait alors « l’odeur flottante de l’osmanthus, quand on la sent c’est toute la Chine que l’on respire ».

Extrait des Chroniques de Christa, écrites pour le site Osmoz.fr

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